Feesten

28 juli 2013 - Brazzaville, Congo-Brazzaville

Gisteren was er in en om huize Ayesse een groot feest. Eigenlijk zelfs twee. Ruthe vierde haar 10de verjaardag, en ook onze aankomst werd gevierd.  Vanaf 14:00u kwamen de taxi’s, met gasten, af en aan rijden. In hun mooiste kleding, met kunstige haarwerken (ook bij de kleinste) en grote cadeau’s in glimmende verpakkingen De gasten namen plaats op een stoel, kregen drinken aangeboden, en wachtten af.

We hebben zo weer heel veel familieleden ontmoet. Een oudtante, diverse moeders, ooms, neefjes en nichtjes. Door iedereen zijn we hartelijk ontvangen.

Pas rond 16:30u werd het feest geopend. Er werd eten geserveerd. Heel veel eten. Gekruide rijst, gesmoorde groente, kip van de barbeque, gebakken vis, oliebolletjes en gebakken banaan. Na het eten kregen we een taart aangeboden. Omdat Neba zei dat de naar bed wilde, zijn de meiden en ik naar ons huisje gegaan . Gelukkig maar, want midden in het feest viel de stroom uit!

Het is zondag. Een bijzondere dag want we gaan met Meme Coco naar de kerk. En heel toevallig vieren ze vandaag de 70ste verjaardag van deze Baselique Sainte Annie.

Meme Coco heeft voor deze gelegenheid een mooie jurk laten maken van stof die speciaal voor dit jubileum ontworpen is (zie foto’s). Bij aankomst bij de kerk bleek ze niet de enige te zijn. De ene dame had een nog mooiere jurk dan de andere.

Tijdens de viering die bijna 3 uur duurde (respect voor m’n meiden), hebben we onze ogen en oren goed gebruikt. Het was een traditionele katholieke dienst, met veel sfeer van een Congolees koor, die de samenzang begeleidde. En om het nog feestelijker te maken kwamen er confetti en ballonnen uit het plafond. En oja, de vrouw van de president was ook aanwezig (hihi)

1. Petra Groenenboom:
    28 juli 2013
    wow, wat een bijzondere dag inderdaad
    en ik heb net alle foto's zitten bekijken: de mooie haren van Sena en Evi (wat zien ze er gelijk anders uit!) schattige foto van Neba met haar pop en de ontroerend mooie foto van Dudu met een van de moeders en het plezier van de kennismaking foto. Super! x