Schoolreisje

30 juli 2013 - Brazzaville, Congo-Brazzaville

Een gehuurd taxibusje wordt ’s morgens gevuld met voorraadbakken vol broodjes, fruit en flesjes drinken. Daarna volgen 19 kinderen, 6 volwassenen en 2 taxichauffeur, want vandaag krijgt de hele familie een tour door Brazzaville. Te beginnen bij de plek  waar de familie Ayessa graag komt in het regenseizoen. Als we uitstappen beginnen de kinderen meteen rond te rennen. Een korte wandeling brengt ons bij een buitenbad. Sèna, Evi en Djeneba roepen meteen dat ze willen zwemmen, waarop de rest verbaasd reageert. Het is hier nu namelijk het droogseizoen, zeg maar de Congolese winter. En met temperaturen tussen de 20 en 30 graden is het dan natuurlijk veel te koud (haha).

De volgende stop is bij een soort van CenterParcks. Het is een hotel met restaurant, tennisbanen, een basketbalveld, diverse buitenbaden en een wellnesscentrum. Het voelt vreemd. Er zijn alleen wat mensen van de groenvoorziening aanwezig. Voor de rest is het er nu (midden in de winter) verlaten stil. Wat ook bijzonder is aan dit park, is dat er ook een aantal dingen te doen zijn voor de kinderen (normaal gesproken komen alleen volwassenen naar dit soort gelegenheden). De kinderen (en tiener meiden) raken dan ook door het dollen als ze in de draaimolen mogen.

We rijden naar de haven van Brazzaville. Tijdens de rit is er tijd voor een lekker broodje met Hollandse kaas en een flesje bronwater. In de haven is het er een drukte van ja welste. Tussen de marktkraampjes door, lopen mensen af en aan. Sommige verwachten een pakketje vanaf de overkant. Anderen willen met de boot mee of komen net aan. Wanneer wij langsrijden vertrekt er net een overvolle boot richting Congo-Kinshasa.

De tour gaat verder met een stuk geschiedenis in het museum van Pierre Savorgnan de Brazza. Een Italiaan in dienst van de Franse overheid, die als eerste westerling voet zette op Congolese grond. De naam van deze hoofdstad is dan ook te danken aan deze meneer. Papa Franck weet er veel over te vertellen maar de interesse is bij de meeste kinderen  ver te zoeken.

Tijdens de volgende (lange) rit vallen bijna alle kinderen in slaap. Het is ook wel vermoeiend zo’n dagtocht. Dan komen we bij (alweer) een verlaten hotel. Eén met een prachtig uitzicht over een waterval.  Even stil genieten…

Als laatste zijn we met z’n alle naar ‘Du Centre Experimental D’Argi-Congo’ geweest. Een groene oase, midden in het droogseizoen. Er worden hier planten gekweekt en er wordt met nieuwe planten geëxperimenteerd. Een soort uit de kluiten gewassen schooltuin. Een mooie plek om deze tour af te sluiten met een gezellige picknick.