Water

11 augustus 2013 - Brazzaville, Congo-Brazzaville

Water is hier gratis, maar je moet er wel moeite voor doen want het komt hier niet zomaar uit de kraan stromen. Er bestaan wel mooie watersystemen, maar die werken allemaal met grote (regen)tonnen die ook niet eeuwig gevuld blijven. De watervoorziening is hier dus voor veel huishoudens een dagtaak. En daarom zie je hier op straat vrouwen met een lege, oude (olie)jerrycans lopen, op weg  naar een waterput, waar ze in een lange rij moeten aansluiten. Wachtend tot ze aan de beurt zijn. Met een volle jerrycan op hun rug of hoofd gaan ze daarna weer terug naar huis.

Er zijn ook jonge mannen die hun brood verdienen met het vervoeren van water. Door loopwagens systematisch te vullen met de volle jerrycans en deze dan, door het zand ploeterend, bij de mensen thuis te bezorgen.

Hier, bij ons gastgezin, wordt er behoorlijk wat water gebruikt. Niet gek natuurlijk met 14 kinderen en 3 volwassenen (3 logeetjes en ons niet meegerekend!). Alleen al voor het wassen en koken gaan er aardig wat emmers water doorheen. Als ze water nodig hebben hoeven ze niet helemaal naar de waterput (een paar 100 meter verderop), maar halen ze water uit hun eigen waterreservoir, die onder het huis gebouwd is. Om deze te vullen wordt er een heuse vrachtwagen voorgereden. Met een lekke slang en een sputterende motor wordt het water in het reservoir gepompt. Hier kunnen ze dan een kleine 2 weken mee vooruit.

Bij ons staan er standaard 2 emmers water in de douche. We wassen er ons mee en spoelen de wc ermee door. En met twee waterkokers heet water erbij heb je heerlijk warm water om mee te douchen. Heerlijk na een dag ravotten in het zand.

1. Selma & Naomi:
    11 augustus 2013
    Hier is alles gewoon en daar moeten de mensen er moeite voor doen. Leuk te lezen hoe dat daar gaat. Zo zie je maar dat niet alles vanzelf sprekend is.
  2. Trudy:
    12 augustus 2013
    Hoi Irene en de rest van de familie wat een mooie verhalen en foto's ik volg je de hele vakantie .leuk dat lange haar bij de meisjes .dikke kus van mij.